080423 -
130223 -
Du är Monta. Ditt användarnamn alltså. Du har haft det så länge att du glömt bort var det kom ifrån. Från någon fantasy bok du läste när du var yngre kanske. Det har iallafall följt med dig och gett dig en identitet på nätet sen du var barn. Personer har frågat dig vem du är och var du kommer ifrån.
Du och din bror spelar Just Cause. Det är ett roligt spel och ibland spelar du själv. Men det var inte därför ni började spela just det här spelet. Det var för att du föreslog det och efter att ha tagit upp det flera gånger så blev det tillslut av. Nu har ni spelat ett tag, rustat upp era karaktärer och gjort flera missions ihop och det börjar kännas mer på riktigt.
Oftast har sniglarna borrat ner sig i mullen och krupit in i sina skal. Du undrar vad dom väntar på. Du tänker på deras inre organ som skyddas av huset och hur det skulle kännas att kasta en snigel i golvet, hur det skulle låta, krasa och hur små bitar skalet skulle krossas i.
Deras namn kom lätt. Du köpte dem i ett infall som fortfarande inte gjort sig helt klart. Kanske var det därför det kändes enkelt att döpa dem. Dom är för alltid ett infall och det gör dom obetydliga. Det är också sättet dom tar plats i världen. Deras närvaro känns så osignifikant och det gör dem rogivande. Deras långsamma sätt att röra sig är fängslande.
Du trivs utomhus och går med fast blick. Möts vi på gatan så ser du framåt mot något långt bortom mig. Så vad var det som fick dig att stanna? Kan du beskriva känslan?
Det var något som fångade ditt öga, som glimmade till på rätt sätt. Det du såg var en skatt och en portal till en böljande värld av vågor som sköljer över och mot / genom varann likt enorma kroppar i sömngång. Du flöt där i det mjuka som liknade flytande pärlemor och var svalt mot huden och såg silhuetterna från giganter segla över dig. Du känner dig lugn, omfamnad.
080223 -
Trodde jag var klar
eller så mycket klar vet jag inte
men att jag anlänt
på något sätt
sen såg jag Cleo från 5 till 7
och känner mig inte lika ankommen sen dess
i klipp alltså
Funderar på ordet lore.
ska skapa lore kring bilderna i filmen
Merriam-Websters definition av lore:
1: a particular body of knowledge or tradition.
2A: something that is learned.
2B: knowledge gained through study or experience.
Eller enligt Reddit i relation till gaming:
"Lore is passive, story is active.
Lore would cover the history, cultures, and religions that make up the setting.
Story is what's actually happening in the setting."
eller:
AGlitchedNPC
·
1 yr. ago
Lore is more the details and history that allow the story to exist.
Och lite tips på hur man skriver lore, också från Reddit:
Spiderkite
·
8 yr. ago
There are two major approaches to making a world. Top down and bottom up. Top down is a generalist method of creating lore. You take broad concepts and work on the details as they strike you. Bottom up is the specifist method. You take tiny details, and make them work together until you have a greater whole.
I prefer the top down approach, and create details as they strike me, but otherwise leave most things generalized until they come up. Start with your world, make a map and a cosmos, make your gods, then the races of the world, then start looking into details. How are these different or similar to other works and so on.
och:
The Outward · 8 yr. ago
How you write your lore is something nobody can really help you do, becuase everyone does it in their own way. The best advice I can give you is to look at how other people write their lore, find a style you like, and try it. If you like it, great! If you don't, try something else or change it a little.
For example, I'm not a particularly good writer (in terms of weaving a story or coming up with characters). Becuase of this, I tried writing lore through the encyclopedic approach that many worldbuilders here use. However, that was a little too dry for me. So what I did was a tweaked that method a little.
Now I write in a format more comparable to a high school history textbook. I can write my lore in a concise and clear fashion, but add a little bit of personality. I can also get away with making characters who appear black-and-white, kind like how history glorifies Christopher Columbus even though he was kind of a shitty human being.
111222 -
Tappat sugen lite. Spenderade lite mycket tid på att göra
projektbilden. Sitter på skolan. Det är okej. Jag har ingen mission
bara. Jobbar inte riktigt. Och det känns som jag ska jobba. Classic.
Inte så bra. Det är ju lite osunt. Senaste tiden tänkt på det med
gränser. Bilden är fin and all men vill att den ska blöda. Vill hela
tiden åt det hållet. Det ska göra ondare, vara sårigare, råare och
mer förstört. Den blodröda färgen kommer lätt. Död och sånt.
Dödsdömd dödens dö dödödödödö sånt. Mår egentligen rätt bra, så
kontrasten till texten är våldsam. Gör våld på texten. Döda den, gör
den illa. Ska nog inte vara i detta som sliter i mig men nu är jag
här och jag gör våld och jag är rofylld och dör och lever och
ruttnar och växer och hatar och älskar och och och. Tappar bort mig
som jag sa. Hur kan jag hitta igen. Gå vidare. Läs klart kerstin
thorwalls "det mest förbjudna". Texten fick en annan nyans nu.
Slocknar. Det är en våldsam text, står jag för den? Litterärt ja,
som en process. Skillnaden mellan det skrivna och det levda? Det
står för sig, för andra att tolka.
Projekt:
Mittfilmen
Att göra:
TISDAG KVÄLL inspelning
ONSDAG EM / KVÄLL inspelning
TORSDAG EM / KVÄLL inspelning
Klar nu.
091222 -
Jag känner att jag lär mig nått om text, I do.
Typ ta formmässiga beslut.
Typ ta bort text (borttaget: som inte behövs).
Film då?
Det finns så jävla många beslut att ta med film.
Vad gör man då, om det är många (för många?) beslut?
Begränsa, begränsa, begränsa.
Skillnaden på att ta bort och begränsa?
Typ spärra av vissa vägar från början.
"jag kommer jobba med naturligt ljus".
"Ta era egna kläder".
"Vi spelar in i en befintlig scenografi".
Sånt. tbc.
011222 -
Det är en förfilm.
Den når aldrig fram till en plats.
Gör inte anspråk på något.
Anspråkslöshet är en lögn dock.
Det är rörelsen som räknas.
---
Ganska vaga associationer.
Jag kommer inte ifrån att filmprocessen är byråkratisk. Jag behöver
helt enkelt planera mer, och det är ganska torrt och tråkigt.
---
Hitta karaktären.
Hitta kärleken.
Det är det jag behöver göra.
---
Det finns något där.
Bland skärmarna och koden.
Något eget.
281122 -
Filmen börjar när du går in på filmens tillhörande hemsida. Jag ifrågasätter filmpubliken som en passiv mottagare och argumenterar för interaktion med det jag berättar.
https://www.youtube.com/watch?v=9t7SclAXoQw&ab_channel=Sevdaliza271122 -
Filmen är klar redan, publicerad här som ett hjärtslag i en rytm, en thumbnail i vilken det innanför bor en rörlig bild. Den krymper till en ruta. Texten står nära bilden, det gör den alltid, hjälper den andas, låter den leva.
221122 -
Filmen som ett intellektuellt projekt / en inre resa.
En förlängning / svulst.
Ett uttryck / eko.
"Many people may experience dissociation (dissociate) during their
life. If you dissociate, you may feel disconnected from yourself and
the world around you. For example, you may feel detached from your
body or feel as though the world around you is unreal. Remember,
everyone's experience of dissociation is different."
source:
https://www.mind.org
Jag tittar tillbaka på den första videon jag la ut här och ser mer
nu. En flod av information, av hög kvalite. Vad är det som sker
mellan raderna undrar jag? Hur känns det?
171122 -
I have been one acquainted with the night.
I have walked out in rain—and back in rain.
I have outwalked the furthest city light.
I have looked down the saddest city lane.
I have passed by the watchman on his beat
And dropped my eyes, unwilling to explain.
I have stood still and stopped the sound of feet
When far away an interrupted cry
Came over houses from another street,
But not to call me back or say good-bye;
And further still at an unearthly height,
One luminary clock against the sky
Proclaimed the time was neither wrong nor right.
I have been one acquainted with the night.
- Robert Frost
151122 -
The woods are lovely, dark and deep, But I have promises to keep,
And miles to go before I sleep, And miles to go before I sleep.
- Robert Frost
131122 -
111122 -
"I saw that we must start off with a collection of totally unrelated characters (each one the specific creation of its actor) and then go through a process in which I must cause them to meet each other, and build a network of real relationships; the play would be drawn from the results." - Mike Leigh
071122 -
061122 - Jag och mittfilmen klickar inte ännu. Hur kan vi komma vidare?